خوب، بد، زشت سال 2016

خوب، بد، زشت سال 2016

خوب، بد، زشت سال 2016

ایران فانوس، 30.12.2016

سال 2016 با همه خوبی ها و بدی هایش تا ساعاتی دیگر به پایان می رسد. این سال در مسیر حرکت ما صلح و جنگهایی اتفاق افتاد که بیشترین واکنشها و توجهات مردم را به خود جلب کرد. در این سال، مذاکرات صلحی که از سال ۲۰۱۲ در هاوانا، پایتخت کوبا آغاز شده بود، به سرانجام رسید و پارلمان کلمبیا قانون عفو چریکهای فارک، را امضاء کرد. خوان مانوئل سانتوس و رودریگو لوندونیو رهبر فارک، یک بار در مهرماه توافقنامه نخست خود را در شهر کارتاخنا با حضور بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و چند تن از رهبران کشورهای آمریکای لاتین، امضا کرده بودند اما توافقنامه نخست با مخالفت اپوزیسیون دولت روبه‌رو شده و در همه‌پرسی دوم اکتبر / ۱۱ مهر با اکثریت شکننده از سوی مردم کلمبیا، رد شده بود. با این حال رئیس جمهوری کلمبیا اعلام کرد که همه تلاش خود را خواهد کرد تا این صلح نهایی شود. در این صلح و سازش، خوان مانوئل سانتوس، به دلیل پیشبرد مذاکرات صلح با فارک، برنده جایزه نوبل صلح شد.

در این سال به همت و کوشش سیاستمدارانی از آمریکا و ایران، که قرار بود جنگی اتفاق بیافتد و خاورمیانه را بیشتر کلنگی کند، جنگی اتفاق نیفتاد اما تا آنجا که ممکن بود از فرایند جنگها و تجاوز به افغانستان و عراق و لیبی و سوریه، تروریسم و جنگهای داخلی در افغانستان و عراق و سوریه و یمن، شدت گرفت و حتی دامنگیر کشور ترکیه نیز گردید و در مجموع به مرگ و زخمی شدن صدها هزار تن از مردم نظامی و غیر نظامی گردید.

خشونت و تروریسم، این میراث جنگ و تجاوز و جهل و تباهی، دامنه اش به اروپا هم کشیده شد و امن ترین شهرها و کشورهای اروپایی چون فرانسه و بلژیک و آلمان، را در بر گرفت.

با همه این اوصاف و از میان انبوه خشونتها و بارقه های صلح و دوستی و انسانیت، ایران فانوس، سه مورد اخص از نماد خوب و بد و زشت، را که در آخرین روزهای سال 2016 اتفاق افتاد را به اطلاع خوانندگانش می رساند.

خوب، محمد باختر از ایران است. این جوان 19 ساله مریوانی، حین نگهبانی در پادگان عجیب شیر و هنگام تعویض پست، متوجه زوزه سگی شد که میان انبوه سیمهای خاردار، گیر کرده. محمد پس از تحویل پست نگهبانی، خود را به سیمهای خاردار رساند و اقدام به نجات سگ کرد که درنتیجه ی تقلا و تکاپو جهت نجات سگ، محمد پایش به مین انفجاری که در آن مناطق کاشته شده بود اصابت کرد و النهایه منجر به قطع پای محمد از ناحیه زانو گردید.

بد، انیس عامری از تونس است. جوان 24 ساله ای که طی یک سال اخیر از همه نوع امکانات میزبانش مردم آلمان، برخوردار بود اما از آنجا که انیس با ابوبکر البغدادی رهبر داعش، بیعت کرده و مرید راه و روش داعش بود، طی عملیاتی کور و شبانه به صاحب خانه و زنان و مردانی که در بازار کریسمس برلین در حین جشن و شادی بودند، توسط یک کامیون 25 تنی، مردم بی گناه را زیر گرفت که در نتیجه این عملیات ناجوانمردانه 12 تن کشته و 48 تن زخمی شدند. انیس عامری، پس از زیر گرفتن مردم، از تاریکی شب استفاده کرد و از برلین فرار کرد و از طریق کشورهای هلند و فرانسه، خود را به ایتالیا رساند و پس از گذشت پنج روز از عملیات، توسط پلیس ایتالیا شناسایی شد و مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. عملیات نوزدهم دسامبر، آن چنان مردم و مطبوعات و روسای کشور آلمان را شوکه و وحشت زده کرد که اکثر سران آلمان در این رابطه و در ارتباط با عملیات روز دوشنبه در بازار برلین و در ارتباط با تروریسم و پناهجویان، به ابراز نظرات تندی پرداختند. اکثراً با این نظر توافق داشتند که حمله انیس عامری به بازار کریسمس برلین، در اصل حمله به ارزشها و باورها و خود مردم آلمان، بوده و می بایست از این پس به جد به مقابله با چنین روشهای ترور و ناامنی، پرداخت.

زشت، مسعود رجوی از ناکجاد آباد است. ایشان پس از 50 سال جنگ و جدل بی نتیجه و بی ثمر، در این سال ناچاراً نیروهای خود را از عراق به آلبانی منتقل کرد و استراتژی مبارزه مسلحانه و جنگ را به تعلیق انداخت. ایشان پس از 50 سال جنگ و آدمکشی که در انتها می بایست مسئولیت قبول می کرد و پاسخگو می شد، خود را به موش مردگی زده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد. مسعود رجوی نگفت، اگر جنگ خوب بود چرا ادامه نداد و اگر بد بود، چرا قبول مسئولیت نمی کند و شکست را به عهده نمی گیرد و هزینه سیاسی و اخلاقی شکست را نمی پردازد. ایشان طی سالهای جنگ، مسئول اول جنگ و دهها هزار تن تلفات جانی و تلفات دیگر است که با خرمردرندی تمام، مسئولیت و عواقب شکست را بر گرده وارثینش قرار داد و خود مثل همیشه فرار را بر قرار ترجیح داده است. او شبی که در معیت مردان و زنان بی طاقت و بی تاب اش انقلاب ایدئولوژیک درس می داد و عشق را از آن انقلاب استنتاج می کرد، دست بر چهره اش کشید و گفت، مگر من آلن دلن هستم که همه عاشق من شده اید؟ بعداً معلوم شد آلن دلن و شخصیت های دیگر که او خود را با آنها مقایسه می کرد، جملگی ماسک بوده اند و او بدون ماسک، همانی بود که باید می بود، زشت ترین در فکر و اخلاق و شخصیت.

با این وصف، تا چندی دیگر سال 2017 آغاز می شود. سالی که بسیاری از نگاهها و توجهات متوجه اقدام و عملکرد دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین، شی جین پینگ و سایر بازیگران تاثیرگذار است تا نظم نوین جهانی و برخورد با تروریسم را چگونه تعریف و تبیین می کنند و آیا سال 2017 بهتر از سال 2016 خواهد بود؟

کانون سیاسی/فرهنگی ایران فانوس